Joga jako najlepsza forma gimnastyki

Jesteś tu: Home >> Dyscypliny sportowe >> Aerobic- fitness >> Joga jako najlepsza forma gimnastyki

Tym z Państwa, którzy chcieliby bliżej poznać Jogę prezentujemy artykuł autorstwa instruktorki prowadzącej zajęcia Karoliny Tomkowiak.

Kobieta posiada zewnętrzne piękno, wdzięk, łagodną naturę. Jest delikatna, miękka i elastyczna w przeciwieństwie do mężczyzny, którego ciało jest sztywne i krzepkie.

Natura powierzyła kobiecie wiele dodatkowych zadań szczególnie odpowiedzialnością za podtrzymanie gatunku. Od jej zdrowia fizycznego i psychicznego zależy zdrowie przyszłych pokoleń. Kobieta różni się od mężczyzny wieloma cechami między innymi zmiennością stanów emocjonalnych oraz funkcji fizjologicznych. Włączenie wielu asan i pranajam do stylu życia kobiety ma większe znaczenie niż mężczyzn. Kobieta, aby wypełniać swoje życiowe zadania i zachować piękną cerę, blask i kobiecość potrzebuje pomocy jaką niesie ze sobą praktykowanie ćwiczeń jogi. Praktyka jogi poprawia krążenie krwi , czyni ciało lekkim, daje zdolność do pracy, wykonywania codziennych obowiązków, zwiększa odporność na choroby i dolegliwości.

 

Ćwiczenia powodują prawidłowe funkcjonowanie układów:

-          oddechowego

-          krwionośnego

-          trawiennego

-          nerwowego

-          wewnątrzwydzielniczego

-          moczowo-płciowego

-          wydalniczego

Asany ćwiczą całe ciało dając zdrowy umysł w zdrowym ciele. W jodze istnieje wiele różnic pomiędzy asanami a zwykłymi ćwiczeniami fizycznymi. Ćwiczenia są czysto zewnętrzne a asany są psychofizjologiczne. W ćwiczeniach fizycznych można wykonywać ruch z precyzją a w jodze dodatkowo praktykowana jest głębsza uważność. Asany rozwijają równomiernie wszystkie mięśnie, ruchy ciała stają się swobodne a organy wewnętrzne sprawnie działają.

Każdy może uprawiać jogę niezależnie od wieku. Szczególnie korzystna jest dla ludzi po 40-ce gdy spada odporność na choroby. Joga sprawia, że człowiek jest silny, witalny, energiczny. Nie tylko zapobiega, ale także leczy. Celem jogi jest rozwijanie symetrii, wytrzymałości ciała i koordynacji. Przez aktywizację organów wewnętrznych usprawnia ich działanie.

Joga jest całkowitym połączeniem „woli Boga z wolą człowieka. Wymaga poddania dyscyplinie intelektu, emocji, ciała oraz pozwala odnosić się do wszelkich aspektów życia ze spokojem i równowagą.

Joga określana jest jako mądrość w pracy lub umiejętne godzenie czynności z harmonią i umiarkowaniem. Przez umiarkowanie jedzenia, picia, odpoczynku oraz odpowiednią ilość snu i czuwania joga niszczy ból oraz smutek oraz daje wewnętrzny spokój i siłę do wszelkich przeciwności życia. Przez praktykowanie jogi poznajemy własne ciało. Joga uczy jak rozwinąć skupienie, oddanie, zadowolenie oraz tego jak pozbyć się nieistotnych spraw i prowadzić prawe życie. Naukę jogi czerpie się nie tylko z książek, ale również z własnej praktyki.

 

Asany – pozycje ciała są początkiem praktyki jogi. Asany to utrzymywanie odpowiedniej pozycji ciała przez określony czas. Można mówić o opanowaniu asany wtedy gdy przestaje sprawiać nam trudność, jest wykonywana swobodnie bez wysiłku. Umysł i ciało są nierozłączne. Jeśli w ciele pojawiają się jakieś zaburzenia umysł również jest zaburzony i na odwrót. Praktyka jogi daje zdrowie, odporność na choroby, stabilność ciała i umysłu. Te łagodne ćwiczenia o dużej sile oddziaływania mają wpływ na mięśnie, ścięgna, stawy a także na narządy wewnętrzne. Pozycje usprawniają wydalanie, trawienie, oddychanie oraz wszystkie układy organizmu. Każdego dnia te same asany mogą wywoływać różne odczucia u ćwiczącego, co jest spowodowane stanem umysłu lub ciała np.: stres, choroba, zmęczenie, rozdrażnienie.

 

Asany dzielą się na 8 grup:

-          asany stojące

-          asany równoważne

-          gięcia w przód

-          gięcia w  tył

-          asany odwrócone

-          asany skręty

-          asany siedzące i leżące

-          asany na brzuch i lędźwie.

Asany dobieramy w zależności od stopnia zaawansowania zaczynając oczywiście od najłatwiejszych pozycji. Ważne jest, aby zacząć praktykę z nauczycielem który może skorygować błędy, wspierać ucznia, pomagać rozwiązać problemy związane z praktyką asan i odpowiedzieć na wszystkie pytania. Jogę można również praktykować w domu.

Kalendarz imprez sportowych

Zachęcamy Państwa do przesyłania proponowanych terminów zawodów sportowych. Z wyprzedzeniem będziemy mogli przekazać je członkom naszego Towarzystawa...

Polecamy